Adaptiv startar

mars 25, 2009

Den 1:a april börjar jag på nytt jobb. Egentligen är det inget nytt jobb för jag kommer göra precis samma saker som tidigare. Agila införandeuppdrag och teknikkonsulting är det som jag gjort de senaste 5 åren och det är det jag kommer att fortsätta med. Det är snarare ett nytt liv. Joakim Holm, Johan Lind och jag kommer att tillsammans starta Adaptiv Sthlm AB (vi kallar det bara Adaptiv).

Det är naturligtvis spännande, roligt och stimulerande att få chansen att jobba med så duktiga medarbetare som Johan och Jocke, men jag tänkte ta tillfället att besvara de frågan som jag oftast får om detta.

Varför nu när krisen bryter över oss!?

Ptja, spelar det någon roll egentligen? Visst kan det bli så att krisen kan komma att pressa priser eller att man får gå någon månad utan uppdrag, men samma kris gäller ju även om man är kvar hos sin arbetsgivare. Dessutom är min uppfattning att kriserna blir mindre för mindre företag. Man behöver inte ta på sig några stora fasta kostnader och att hitta uppdrag åt tre seniora konsulter är betydligt enklare än att göra det åt 15 oerfarna.

Som konsulter med 10+ års arbetslivserfarenhet tror vi att det blir lättare för oss att märkas under en lågkonjunktur. Kostnadsskillnaden mellan en junior konsult och en seinor är skrattretande liten och vi kan visa på att vi kan utgöra en investering med hög avkastning vilket är det som efterlyses när marknaden är svag.

Även om det finns många fantastiskt duktiga och intressanta teknikgurus i Stockholm så är jag väldigt tacksam för att vi blev tre och att det blev vi tre. Det är tillräckligt svårt att hitta tider då alla tre kan ses och Johan och Joakim kommer att kunna stimulera mitt lärande under många bra år framöver. Det blir spännande att prova alla de mer eller mindre nya och galna idéer som vi har för företaget och jag hoppas på att vi kommer att få tillfälle att samarbeta med många andra mindre konsultfirmor i Sverige.

Ses!

6 svar to “Adaptiv startar”

  1. Den förra lågkonjunkturen förbättrade differentieringen av konsultpriser. Beställarna blev mer måna om att hitta rätt person istället för rätt antal personer. Så Adaptiv (mycket bra namn) har med nuvarande besättning alla möjligheter att ta Pole Position direkt – inte trots-att utan tack-vare nuvarande konjunktur.

    (Frågan är bara hur ni ska kunna höja det interna kompetenssnittet när ni rekryterar :-))

    Lycka till!

  2. Hej Staffan och tack för de värmande orden. Även om jag förstår att du menade den sista parentesen som en liten oskyldig komplimang så vill jag ändå rätta dig lite på den punkten.
    Eftersom vi ämnar leva som vi lär, det vill säga ha en lärande organisation, så krävs det bara att den som ansluter sig till oss kan något som vi andra inte kan för att snittkompetensen ska kunna höjas. Jag ser m.a.o. goda möjligheter för oss att höja kompetenssnittet. Tänkte skriva en liten blogpost om det längre fram för det är verkligen en intressant iaktagelse att mindre erfarna utvecklare kan vara mentorer och mer erfarna på vissa områden.

    Kul att du gillar namnet förresten, det har värkts fram och vi har haft ett trettiotal namn ”på bordet” varav många kändes bättre än Adaptiv vissa dagar, men jag känner mig nöjd med namnet nu.

  3. Helt rätt angående komplettera/förbättra. Kompetensskalan är absolut multidimensionell.

    Nu ser jag framförallt fram emot bloggposten ”29 namn som vi dissade”.

  4. Haha, ja, tror att de finns bevarade som en hög av Post-It-lappar. Kan hända att vi dokumenterar vårt namnval som en övning i navelskåderi. 🙂

  5. Ola Ellnestam said

    Äntligen!

    Hoppas vi enklare kan hitta former för samarbeten nu 😀

    Lycka till!

  6. Tack Ola och jag hoppas givetvis detsamma, känns liksom som att vi mindre företag har en liten mysklubb ihop medan de stora drakarna slåss om att bli först med att ha skickat alla anställda till en CSM-kurs. Ska bli kul att få lite rimligare möjligheter till samarbete.

Kommentera

