Skäms på dig hjälte!

november 3, 2008

Många är de gånger då jag har bevittnat hjältar i arbetssituationer. Folk som burit hela projekt på sina axlar. Folk att lita på, som får saker gjorda. De är projektledaranas gunstlingar. De hyllas som räddare i nöden och som värdefulla projektmedlemmar.
Det finns dock en baksida med dessa hjältedåd. De är det yttersta beviset på att du har en dålig dynamik i gruppen. För att bli en hjälte måste du nästan vara dålig på att samarbeta. Hade du varit bra på att samarbeta hade du snabbt lyft din omgivning till en nivå där du kanske inte varit en så tydlig hjälte. Däremot hade du varit orsaken till att ett högeffektivt team skapats.

Varje gång man ser en hjälte ska man fundera på vad som skulle kunna få denne hjälte att börja samarbeta. Varje gång du själv känner dig som en hjälte borde du fundera på vad du gjorde för fel.

Man bör vara tacksam för att man har duktiga medarbetare, men man ska skämmas om man är beroende av dem liksom de ska skämmas för att de inte samarbetar.

5 svar to “Skäms på dig hjälte!”

  1. Fredrik I said

    Ronaldo i VM -98?

  2. Ett utmärkt exempel! Har t.o.m. för mig att någon i laget, lite trumpet, påpekade: ”Inte ens på Pelés tid gick ALLA bollar till honom…”

  3. Att använda hjältar är som att handla med kreditkort: Man kan köpa saker som man inte har råd med, men någon gång i framtiden så får man i alla fall betala hela summan + hög ränta.

    Jag har en bild i en av mina presentationer som visar just det: http://staffannoteberg.com/hero.jpg

    (Pele var en fantastisk spelare, men både i Santos och i Brasiliens lag 58, 62 och 70 blinkade mängder av stjärnor: Garrincha, Jairzinho, Vava, Carlos Alberto m fl.)

  4. Som vanligt, en mycket intressant illustration Staffan! Kanske kommer du någon gång i framtiden leda TV3’s nya satsning ”IT-lyxfällan”.

  5. Jocke Holm said

    Det var lustigt. Igår nynnade jag på Tina Turners ”We don’t need another hero” (fråga mig inte varför, jag har väl fastnat i 80-talet, musikmässigt). Då slog det mig. ”Vänta nu här… är det inte precis det vi behöver!?” En ny typ av hjälte. En som inte snor åt sig äran utan som får andra att växa.

    Jag vet inte exakt hur denna min nya hjälte kommer att se ut, men jag vågar nog lova att samarbetsvilja kommer att finnas där. Bra rutet!

Kommentera

