Ledarskapet borde vara Ledsagarskapet

september 22, 2007

Jag hade en chef för en tid sedan som stolt förklarade för mig att anställda vill ha en chef som säger nej. Jag är helt säker på att han hade vissa belägg för sitt påstående, men jag är lika säker på att det finns en mer nyanserad formulering som ligger ännu närmre sanningen. Personligen vill jag ha en chef som skapar goda förutsättningar för de anställda att själva förstå hur de ska tackla de problem som de ställs inför. Jag kallar det ”management från sidan”.

En chef, eller gruppledare, ska se sig som en ledsagare som har en god idé av vilket klimat han vill skapa på arbetsplatsen och sedan gör allt för att det klimatet ska uppstå genom de anställdas engagemang. Problem som uppstår i organisationen ska inte gömmas undan i något styrelserum, det ska upp på den största whiteboard man har och sedan ska alla känna att de har rätt att bidra till en lösning av problemet. Likadant med företagets framtidsvisioner. Som ledsagare kan man visa på framkomliga vägar men man behöver inte se till att alla ”rättar sig i ledet”, ofta kan kunskaperna hos kollektivet hitta en ännu mer framkomlig väg som ger samma resultat och då ska de inte hindras från att få välja den vägen.

Jag känner mig manad att ge alla ni chefer därute (som tyvärr aldrig kommer läsa detta…) en lista på vad ni borde tänka på:

  • Lita på dina anställda – de vill också känna sig engagerade.
  • Var öppen med organisationens problem om du vill ha dem lösta.
  • Även ”fotfolk” förstår problem som ett företag ställs inför.
  • Att lösa problem är roligt, du kommer att ha många frivilliga medhjälpare.
  • Att låta de anställda vara med och besluta om vad som är företagets största problem kommer vara intressant både för dig och de anställda.
  • Förståelsen mellan arbetsgivare och anställd kommer att öka och, rentav, bli god.
  • Var inte rädd att säga vad du tycker men se till att du inte underkänner någon annans åsikt. De vet att du har sista ordet – du behöver inte hävda dig på den punkten.
  • Se till att du förstår de synpunkter som kommer in – vissa åsikter kan te sig helt galna, men de är också de mest intressanta. Kanske kan ni, tillsammans, förädla dem.
  • Eftersom ni troligen inte arbetat såhär tidigare så får du tänka på att det kan ta lite tid för dina anställda att vänja sig vid det nya arbetssättet.

Slutligen – försök att inte vara en semafor-chef, föreställ dig istället att du står vid sidan om organisationen och iaktar lite som en lugn fotbollstränare. Finn glädje i att coacha dina anställda när du tror att det är välkommet och när du tror att du har något att bidra med, men det är de som ska lösa problmen och de måste få den information de behöver för att kunna hitta den bästa lösningen.

Annonser

Ett svar to “Ledarskapet borde vara Ledsagarskapet”

  1. Jocke Holm said

    Klockers! Hade kunnat stå i vilken bok om ledarskap i arbetslivet som helst.

    Kan ge ett boktips: Behind Closed Doors, av Johanna Rothman och Esther Derby.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: