Wilmer-X hade fel

september 21, 2006

”Du kan glömma dina ensamma stunder – du kan lita på teknikens under!”

Jag var fortfarande en gänglig pubertal kille. Internet var fortfarande något som de amerikanska universiteten och den amerikanska militären nyttjade för att dela forskningsresultat. Årets julklapp var en bakmaskin.
För att vara modest kan man säga att Wilmer-X’s Teknikens Under från 1988 var aningen före sin tid. Redan då fascinerades jag av den märkliga texten, givetvis helt ovetandes om att den ca. 15 år senare skulle komma att förverkligas.

Jag tror att det var år 2001 som jag för första gången träffade en kompis som presenterade sin nya kärlek som han hade ”träffat på Internet”. Jag minns att det var lite omtumlande – lite som när en nära vän berättar att han/hon är homosexuell eller att hon väntar barn. Man ville ju inte verka intolerant eller oförstående så det vara bara att svälja ner sina förstockade fördomar och hälsa glatt på den nya bekantskapen.

Vanligtvis tycker jag att mina fördomar är ganska lättmotade och efter lite provokation brukar de ge med sig, men när det gäller dejting på internet så har någonting i mig stannat kvar trots att det nu blivit så allmänt accepterat. Varför känns det så instinktivt fel?
För att göra upp med den känslan satt jag mig för en tid sedan och började gräva i mina värderingar för att se vad det var som krockade. Kärlek är ju något som jag unnar alla och jag har ju endast sällan varit en bakåtsträvare när det gäller tekniska framsteg, men ändå var det just tekniken som jag hängde upp mig på.

Jag tänker på alla de fjuniga dot-com-konsulter som satt på spray och lappade ihop ännu en av alla dessa halvtaskiga jsp-baserade webbplatser fyllda till bredden med gif-bilder. Vad visste de om samhällsbyggnad? Var de medvetna om att de skulle påverka hur hundratusentals svenskar valde vilka de ska dela sina liv med? Hade de gjort någon samhällsanalys som resulterade i ”Sveriges invånare kommer att finna mycken glädje i att kunna välja ut en partner med ett par datorer som mellanhänder.”?

Min erfarenhet av systemutveckling säger mig att vi IT-arbetare har blivit den nya tidens samhällsbyggare, men vi vet inte och vi bryr oss inte så värst mycket om vilket samhälle vi håller på att bygga upp. Kanske ska vi heller inte ta på oss det betungade ansvaret, men det saknas övergripande visioner om hur vi vill och inte vill använda oss av ny teknik.
Många må uppskatta att träffa partners över internet och så länge det leder till kärleksfulla relationer mellan personer så är jag inte den som ska fördöma det, men jag kan inte låta bli att fundera om det inte är så att det verkliga problemet med att träffa en partner är att vi har slutat att umgås. Vill vi ändå inte hellre träffa folk i ett naturligt sammanhang där vi nyfiket kan betrakta hur den tilltänkta interagerar med andra människor och kanske låta det pirra lite i magen när vi märker att hon har lagt märke till oss, några förstulna blickar, ett nervöst ”Hej…” och den nästan rituala jakten på ett lämpligt tillfälle att närma oss henne och kanske, om vi då vågar, med bultande hjärta, be om en träff.

Som motkraft till den nya, isolerande samhällsstrukturen föreslår jag att folk som vill träffa någon ska göra just det – utan mellanhänder – börja på improvisationsteater, börja sjunga i kör, starta en bokcirkel, bjud hem folk som du inte träffar så ofta på middag! Alla älskar vi att umgås, ändå umgås vi allt för lite och allt mindre.

Glöm Wilmer-X, de hade fel. Lita till dig själv och dina mänskliga under istället.

2 svar to “Wilmer-X hade fel”

  1. Birgitta Sandström said

    Hej Måns

    Tänkvärt och klokt skrivet. Jag väntar nyfiket på nästa betraktelse från en IT-konsults horisont.

    Kram från mamma

  2. Marcus said

    Tjusigt Måns!

Kommentera

